Mata do ćwiczeń, czyli komfort i bezpieczeństwo na treningu

Trening powinien być nie tylko efektywny, ale również komfortowy i bezpieczny. Tylko wówczas nie będą pojawiały się kontuzje oraz zniechęcenie. Na wyposażeniu każdego, kto chce regularnie ćwiczyć, dbając tym samym o sylwetkę, powinna znajdować się mata do ćwiczeń.

Rodzaje mat do ćwiczeń

Maty do ćwiczeń, które obecnie znaleźć można w sprzedaży są bardzo różne. Najpopularniejsze są uniwersalne maty treningowe, które doskonale sprawdzają się zarówno w przypadku aerobiku, jak i pilatesu. W szkolnych salach gimnastycznych znajdują się grube maty gimnastyczne, czyli po prostu materace, na których można wykonywać nawet ćwiczenia akrobatyczne. Ci, którzy decydują się uprawiać jogę decydują się najczęściej na dedykowane do jogi maty. Taka mata do ćwiczeń ma grubość od 2,5 do 3,5 milimetra. Każda mata do jogi wykonana jest tak, aby podczas nawet najbardziej wymyślnych pozycji nie przesuwała się i zapewniała bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Do mat do ćwiczeń zalicza się również maty tatami, czyli tradycyjne maty japońskie. Znajdują one zastosowanie w treningach sztuk walki.

Co brać pod uwagę, kupując matę do ćwiczeń?

Każdy, kogo interesuje mata do ćwiczeń powinien pamiętać, że poszczególne maty różnią się między sobą. Do cech, które na pewno trzeba uwzględnić zalicza się:

  • grubość;
  • wielkość;
  • stopień elastyczności;
  • materiał, z jakiego wykonano matę;
  • przyczepność do podłoża.

Jeśli chodzi o rozmiar, to w sprzedaży znaleźć można najczęściej maty o wielkości 200×100 centymetrów oraz 200×120. Są również maty mniejsze, ale nie są one mocno polecane. Mata powinna mieć taki rozmiar, aby podczas treningu zmieściło się na niej całe ciało.

Duże znaczenie dla komfortu ćwiczeń ma grubość maty. Jeśli jest ona bardzo cienka, może być wykorzystywana wyłącznie do ćwiczeń rekreacyjnych. Jeśli stawiamy na intensywny trening bądź z jakiegoś powodu zależy nam na grubej amortyzacji, warto zdecydować się na matę grubsza. Dobrze dobrana pod względem grubości mata sprawi, że zarówno ćwiczenia wykonywane na brzuchu, jak i na plecach nie będą wywoływały dolegliwości bólowych.

Dobra mata do ćwiczeń to mata elastyczna. Cecha ta sprawia, że matę można rolować, przez co jej przechowywanie maty jest zdecydowanie łatwiejsze. Zajmuje ona znacznie mniej miejsca.

Z jakiego materiału powinna być wykonana mata do ćwiczeń?

Dobra mata do ćwiczeń to taka, którą wykonano z materiału wytrzymałego i trwałego. Musi on być łatwy w czyszczeniu. Za najlepsze uważane są te, które można prać w pralce. Trzeba bowiem pamiętać, że mata do ćwiczeń ma kontakt z ludzkim potem, a także układana jest na podłodze. Bardzo ważne jest, aby materiał był odporny na bakterie, grzyby oraz pleśń. W przeciwnym razie mata może powodować poważne problemy skórne.

Mata do ćwiczeń to element niezbędny, jeśli chcemy trenować w sposób wygodny i komfortowy. Wybór mat jest obecnie tak duży, że każdy znajdzie taką, która wpisuje się w potrzeby, a także posiadane możliwości finansowe.

0 0 votes
Jak oceniasz ?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments