Masaż sportowy nie tylko dla sportowców

Masaż – Aktywność fizyczna powinna być ważnym zagadnieniem w życiu każdego człowieka, ponieważ jak stara maksyma głosi: „ruch to zdrowie”- zatem każda aktywność może się przyczynić do zachowania zdrowia, pięknej sylwetki bądź po prostu dobrego samopoczucia. Aktywność fizyczna od dawna towarzyszyła ludziom, nawet w tych dawnych czasach, gdzie miała nieco inne znaczenie i gwarantowała przetrwanie.

Masaż

Nie wszystkim jednak wystarcza zwykłe doskonalenie sprawności fizycznej w domowym zaciszu i chcą wyjść bardziej do ludzi. Prowadzenie rywalizacji z innymi, spisywanie tych wyników i porównywanie daje sygnał do tego, by być lepszym od konkurentów- to właśnie sprawia, że rekreacja zaczyna być sportem. Sport można podzielić na dwie kategorie: sport wyczynowy (amatorski) oraz sport profesjonalny. Oba rodzaje sportu różnią się tym, że ci pierwsi uprawiają sport dla bicia swoich własnych rekordów, zaś ci drudzy dla osiągania profitów finansowych.

Masaż 2

Masaż 2

Zarówno dla sportowca amatora, jak i profesjonalisty sport będzie ważnym zagadnieniem i większość życia będzie się pokrywać z jego uprawianiem. Oczywiście, amatorzy dzielą się swoim życiem zawodowym z „treningami”, zaś dla profesjonalisty trening jest pracą i wszystko z nim związane. Jedno, co łączy obydwóch sportowców to konieczność odpoczynku i regeneracji pomiędzy swoimi treningami, startami… Właśnie w tym celu został opisany masaż sportowy, który jest pomocnikiem odnowy biologicznej, a niekiedy nawet ją zastępuje (jednak kompleksowość zabiegów odnowy biologicznej ma duże znaczenie). Nie ma różnicy, dla uczestnika jakiego rodzaju sportu będzie wykonywany- elementy masażu nie są przypisane tylko dla profesjonalistów, a nawet wskazane dla osób amatorsko uprawiających sport. Masaż sportowy w zależności od dyscypliny będzie się różnić od siebie, ponieważ w każdej dyscyplinie inne partie mięśniowe będą zaangażowane do treningu. A skoro są angażowane do treningu, to i po nim będą najbardziej zmęczone.

Wtedy z pomocą przychodzi masaż sportowy, który w zależności od przygotowania będzie przyjmował różne formy: masaż treningowy, masaż przed zawodami, masaż startowy, masaż powysiłkowy oraz masaże podtrzymujący.

Masaże treningowy

Ten rodzaj masażu jest wykonywany podczas całego okresu przygotowawczego sportowca. Okres przygotowawczy nie jest zarezerwowany tylko dla profesjonalistów, ponieważ u amatorów okres taki trwa również- z taką różnicą, iż nie jest to przygotowanie do igrzysk olimpijskich, ani mistrzostw- jednak wynik jest ważny dla uczestnika imprezy sportowej. Cel, który chce się osiągnąć poprzez masaż treningowy to zwiększenie zdolności sportowca do pracy, a także zwiększenie możliwości organizmu oraz pośrednie działanie na ośrodkowy układ nerwowy.
Zazwyczaj masaż jest wykonywany na około 6 godzin po wysiłku lub zupełnie z rana, przed pierwszym treningiem. Masaż może zastąpić nawet trening, jednak ważne, aby wykorzystywane techniki były tak intensywne, jak trening. Zaleca się, aby masaż treningowy przerwać na 2 dni przed zawodami lub ważnym startem.

Masaże przed zawodami

Wykonywany jest przez najbliższe dni przed ważnym startem (zazwyczaj są to 2 dni). Celem tego masażu będzie pobudzenie mięśni, by później osiągnąć ich całkowite rozluźnienie. To działanie zamierzone, aby sportowiec mógł być w pełni sił przed startem. A przede wszystkim masaż wykonuje się w celu pozbycia się objawów gorączki przedstartowej. Wykonywanie masażu będzie się różnić w zależności od samopoczucia sportowca- inaczej osoby pobudzone i zestresowane startem, inaczej zaś osoby, które są spokojne przed startem. Wszystkie działania będą po to, by wzmocnić spokój przed startem.

Masaże startowy

Masaż ten stosowany jest bezpośrednio przed startem, nazywany jest również masażem przedwysiłkowym, mobilizującym lub zapobiegawczym. Rękoczyny poprzedzają rozgrzewkę i pozytywny skutek przynoszą, gdy wykonywane są bezpośrednio przed wysiłkiem. Przy wykonywaniu masażu należy oszczędzać te grupy mięśniowe, które biorą aktywny udział w wysiłku- większym zaangażowaniem traktując elementy miękkie okołostawowe.

masaże powysiłkowy

Nazywany jest także masażem regeneracyjnym, bo i taka właśnie jest jego podstawowa funkcja. Przeprowadza się go bezpośrednio po zawodach sportowych. Zadaniem masażysty jest zastosowanie takich technik, które pozwolą na jak najszybszą regenerację powysiłkową. Metodyka zabiegu będzie różna dla każdej dyscypliny oraz będzie wprost proporcjonalna do „strat” poniesionych podczas startu. Małe obciążenia można „odzyskiwać” już po upływie 30 minut od wysiłku, zaś po większych obciążeniach fizycznych (np. maratonach) należy zachować odstęp około 2 godzin oraz powtarzać masaż restytucyjny nawet trzykrotnie.

Masaże podtrzymujący

Stosowany jest w okresie, kiedy treningi nie są regularne- pomiędzy sezonami startowymi, w przerwie regeneracyjnej. Zadaniem tego masażu jest wypełnić luki w organizmie, które spowodowała przerwa i utrzymanie go w sprawności fizycznej. Najczęściej stosuje się masaż całkowity, aby pobudzić układ krążenia, układ ruchu oraz nerwowy układ też. Ten rodzaj masażu można łączyć z innymi zabiegami fizykoterapeutycznymi, które wchodzą w zakres odnowy biologicznej.

Jak widać, masaż sportowy pełnić może bardzo ważną funkcję w osiąganiu sukcesów oraz biciu rekordów- właśnie dlatego, iż jest to jedna z form regeneracji. Regeneracji, która jest potrzebna do zachowania homeostazy. Równowaga wpływa dobrze zarówno na zdrowie fizyczne, duchowe i psychiczne. Wszystko to jest przepisem na sukces- zarówno w życiu sportowym, jak i prywatnym.

Jaki sport najlepiej dla kobiet

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o